Buitenlandse avonturen van WTC Nissorap.

2-8 september 2013: Neroth (Eifel)

Bekijk ook het fotoboek van onze Eifel-reis
Eifel 2013

door Danny
Danny

• Terug naar intro

• Dag 1:
    Maandag 2 september: 211 km/ 1600 hm
  • Dag 2:
    Dinsdag 3 september: 64 km/ 674 hm
  • Dag 3:
    Woensdag 4 september: 149 km/ 2175 hm
  • Dag 4:
    Donderdag 5 september: 129 km/ 2217 hm
  • Dag 5:
    Vrijdag 6 september: 148 km/ 2554 hm
  • Dag 6:
    Zaterdag 7 september: 135 km/ 2172 hm
  • Dag 7:
    Zondag 8 september
kaart en hoogteprofiel van dag 2

Kaart van rit 2 Hoogteprofiel van rit 2

Dag 2: onderweg naar Neroth - deel 2

Dinsdagmorgen, iedereen fris en monter voor de briefing tijdens het ontbijt. Johnny heeft voor dag en dauw reeds het zwembad van het hotel getest en goed bevonden. Voor de vroegslapers, nog volgende anekdote van de avond voordien: De bazin begon omstreeks 24:00h de klok steeds nauwlettender in het oog te houden wat één van onze reisgezellen tot volgende uitspraak noopte: "als laatste ga ik iets speciaals drinken, .... maar geef mij eerst nog maar een fleske ..."

Bij het vetrek in Wirzfeld Ondertussen hebben wij ook den Herman kunnen overtuigen om het tweede deel mee te fietsen en zo staan we omstreeks 10:00h vertrekkensklaar, etappe Wirzfeld- Neroth. Het begint onmiddellijk met een klim naar Rocherath, volgens sommige bronnen (onder andere wikipedia) het dorp met de hoogstgelegen dorpskern in België.

Vooraleer we de gewonnen hoogtemeters in een afdaling kunnen recupereren, hebben we ervan: asfalteerwerken! Gelukkig worden "Rafkes capriolen met warme asfalt" zowat elke clubreis opnieuw opgerakeld en heeft iedereen de juiste reflex: afstappen en wandelen. Door dit oponthoud en omleiding moeten we echter vrij snel onze geplande route een beetje bijsturen. De eerstvolgende 20-tal kilometer zijn echter in dalende lijn en we kiezen er dan ook voor om de hoofdbaan te nemen. Geen last van de warmte tijdens dit traject!

Vanaf Stadkyll tot in Gerolstein kiezen we resoluut voor het "Kyldallfietspad". Omdat we slechts met vier man op pad zijn, valt dit traject al bij al nog mee. Voor grote groepen is dit traject niet echt een aanrader aangezien men, zeker in de tussenliggende dorpen, regelmatig de hoofdbaan moet dwarsen.

In Gerolstein nemen we dan rustig onze tijd voor het middagmaal. Helaas dienen we voor het laatste deel van dit traject nog eerst een leegloper te wisselen. Vanuit Gerolstein is het nog enkele kilometers grote baan (richting Daun) en dan rechts opdraaien en ... opnieuw hoogte winnen. De eerste kilometers schijnbaar vals plat maar het venijn van deze klim zit in de laatste kilometers. Boven nog even pauze houden en dan bollen maar tot in Neroth centrum.

Wim en Johnny hebben ondertussen wagens en bagage ter plaatse gebracht en wachten ons op in de tuin van het hotel. "Operarie recuperatie" kan beginnen. Nog even opschudding omstreeks 16:00h De "Mausefalle" in de tuin is de grootste ter wereld en blijkbaar is dat voor alle regionale KVLV's, KAV's en andere gepensioneerden goed om een bezoek, met bijbehorende tas koffie te brengen. Onze pintjes, die eerste nog steeds van eerlijke dorst, moeten blijkbaar even wachten en wij besluiten om dan ook buiten het hotel reeds een alternatief te zoeken. Om de hoek wacht ons reeds de redding: de voetbalkantine van de plaatselijke club wordt ook in de week opengehouden en wordt de volgende dagen één van onze pleisterplaatsen.

Voor het avondmaal strijken we opnieuw neer in de tuin van het hotel. Hier is ondertussen de rust weergekeerd al worden we nog één keer opgeschrikt. Blijkbaar had onze korte trip den Herman reeds dusdanig uitgeput dat hij pardoes op één van de "raam-deuren" van het het terras liep ... en wij die dachten dat dit net zijn "core-business" was! Niet dat lopen, maar ramen en deuren... Hij liet wel een blijvende indruk achter op het glazen schuifraam, een permanente waarschuwing voor de volgende dagen.
We nemen ook alvast het zekere voor het onzekere en genieten "met-maten" van deze prachtige najaarsavond. Eerste volledige opdracht met glans geslaagd, laat de "jonkies" maar komen ...